Little gay boy

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Uváha o dnešných kresťanoch

Slovensko je štát plný kresťanov. Ale určite?
    Počul som už vyjadrenia typu "cirkev je najväčšia legálna mafia na svete" a celkom s nimi súhlasím, ale čo tvorí cirkev? Ľudia. Predtým, ako začnem niečo rozoberať, rád by som zadefinoval pár pojmov v kontexte, v akom ich budem používať a ako ich chápem.
    Málokto sa podľa mňa zaoberá rozdielom slova neveriaci a ateista. Neveriaci je pre mna niekto, kto neverí v existenciu akéhokoľvek boha. Ateizmus je "antináboženstvo". Ja sa považujem za ateistu, ale nie preto, že neverím v žiadneho boha, ale preto, že joho existenciu vyslovene popieram. Teraz sa dostávame k čarovnému slovíčku. Veriaci (v SR najmä kresťania, preto budem túto tému rozoberať v duchu kresťanstva a slovenských kresťanov). Veriaci (kresťan) by mal byť niekto, kto je o existencií Boha presvedčený a najmä vie, v čo verí. Nie niekto, kto poctivo chodí do kostola. Do tejto roviny sa to snaží postaviť cirkev, pretože nad tými, čo do kostola nechodia nemajú priamu moc.
    Pri poslednom spočítaní ľudu sa ku kresťanstvu prihlásilo okolo 85% slovákov. Toto číslo ma pravdaže neprekvapilo, ale celkom dosť ma dojalo. Väčšina z tých ľudí, čo tú kolónku zaškrtlo nemá ani šajnu, čo to je, byť kresťanom. Dokonca by som sa bol ochotný staviť, že ani polovica z nich nemá prečítanú Bibliu. Chodiť do kostola a spovedať sa naozaj nestačí.
    Pokrytectvo hlásenia sa ku kresťanstvu som si uvedomil, keď som so svojou starou mamou a jej sestrou pozeral televízne noviny. Obe sú prvé v rade na omšu a z kostola ich musia vyháňať. Práve dávali reportáž o nejakom masovom vrahovi. Moja babka začala "Ja by som ho zabila, nič iné si nezaslúži", moja pozornosť sa presunula z televízie na moju babku, jej sestra hravo pokračovala "Zabiť? To je nič! Jáá bych ho rozkrájala zaživa a uvarila v horúcom oleji", moja babka plná spravodlivého kresťanského hnevu to zaklincovala: "Tak, tak. Nič iné si nezaslúži. Šak to ani človek neni, čo také veci dokáže spraviť." Po tom, ako som to rozdýchal, povedal som im na to svoje a trochu drzo som asi povedal, že ak sú kresťanky, nemali by byť ani schopné toto vypustiť z úst a že pochybujem, že sa za to pôjdu spovedať, lebo im ani nenapadne, že spáchali hriech. Dva roky sa so mnou babkina sestra nerozprávala. Krásne je, že takíto ľudia potom odsudzujú mňa za to, že nechodím do kostola. Nie, že by ma to trápilo, ale príde mi to smutné.
    Mnohí mladí sú veriacimi "zo zotrvačnosti". No dali ich pokrstit, boli na birmovke a od malička sú vedení k viere. Na tom nie je nič zlé. Podľa mňa je to super, ale niekedy by mohli byť vedení aj pochopeniu náboženstva, Písma, posolstva...
    Možno budem teraz príliš zovšeobecňovať, ale každý skutočný veriaci ľubovoľného náboženstva by mal konať mravne a cieľom každého náboženstva je dosiahnuť harmóniu a pokoj, možno zmierenie sa so smrťou. Ale v ponímaní mnohých to je len modlenie sa...
    Skutočných veriacich si naozaj veľmi cením. Je to môj subjektívny názor, kto skutočným veriacim je, alebo nie je, ale poznám pár ľudí, ktorí vedia presne, v čo veria, vedia, prečo veria. Ak ich je 5% na celom Slovensku, tak preháňam.
    A tí, čo si myslia, že keď sú "kresťania", majú patent na etiku a je na Slovensku približne 85% odsudzujú ostatných, ktorí sice možno nechodia do kostola, ale nie sú o nič horšími ľuďmi. No nie je to irónia? :)

Pokrytectvo spoločnosti | stály odkaz

Komentáre

  1. hmm...
    zaujmavá úvaha, ci sumarizácia.. veru, to prirovnanie v úvode sedí dokonale.. este mi na to pasuje jedno, je síce pomaly starsie ako Amerika, ale stále vysoko aktuálne: Vodu kázu víno pijú :)
    Mne sa uz len páci ako sa svätá katolícka cirkev musí do vsetkého montovat, vsetko ovládat.. a kto nie je s nimi, tak je proti nim..
    A k tým veriacim, sú takí, ktorí skutocne veria a majú tie typické krestanské zásady, ale väcsina, je takých ako spomínas...

    A k tej tvojej záverecnej otázocke: To nie je irónia, to je, zial, krutá realita..
    publikované: 08.05.2007 21:03:27 | autor: amidala (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. :)
    No tých skutočných kresťanov si fakt vážim.. Väčšinou sú to fayn ľudia, aj keď často trochu bigotní. Ale aspoň sa s nimi dá rozumne pokecať o nábo-źenstve :)
    publikované: 08.05.2007 21:10:25 | autor: littlegayboy (e-mail, web, autorizovaný)
  3. pripada mi trochu spiatocnicke
    mysliet si, ze to ludia meraju podla navstev kostola..Mozno babky, okej.

    Ale teraz..tych 85 percent je jednoducho podla krstu. Vacisnou ludia nejdu do hlbkya zostavaju na povrchu veci. Alebo su v stave "neriesim". Pre ludi je tazke a namahave pri ich zivotnom style riesit zasadnu otazku "v co verim", aj ked je pre ich zivot urcujuca.

    ja neuznavam katolicizmus ako taky, je to pre mna sekta riadiaca sa zbytocnymi dogmami a vyumelkovanymi obradmi. Ale krestanka som. A nie je to pre mna "odbytie si nedele".
    publikované: 08.05.2007 21:52:40 | autor: camelle (e-mail, web, autorizovaný)
  4. V znameni kriza ...
    Velmi citlivy blog - zamyslenie sa o katolickych veriacich v SR a paci sa mi. Problem ja vidim vo vysvetleni bozich zakonov z biblie v roznych vyznamoch a podla rozumovych schopnosti..., to je na dlhu diskusiu, ale ten isty vyrok sa da interpretovat xy sposobmi... a to co je tazko v zivote prijat - kriz (obrazne) je pre mnohych krestanov nepopularny obraz viery - vsetci chceme mat vela penazi, dobre postavenie, samozrejme dobre zdravie atd..., len malokto si uvedomi, ze Pan Jezis sa narodil v mastali na slame a umrel opluvany, v posmechu. Zivot praveho krestana by mala iniciovat vyzva "mne zit je Kristus", a takto ho nasledovat, nie spinanim ruk a predvadzanim dobroty pocas hodiny svatej omse, asi tak to citim ja... Neviem, mylim sa v niecom?

    publikované: 09.05.2007 07:20:13 | autor: Dnesna zena - krestanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. pravda v pravde
    Tiež som veľakrát na túto tému uvažovala aj diskutovala. Vedie k neskutočným emóciám z oboch strán. Mám dobrú kamarátku, s ktorou mám dosť podobné hodnoty aj spôsob života. Ona je však veriaca - ozajstná, nie tá, čo len chodí do kostola - a keď mi to povedala, opýtala sa: "Si šokovaná?" Nebola som, hoci neverím, deti nemáme pokrstené atď. Máme každá iné duševné prežívanie a nerozdeľuje nás to. Tiež aj moja mama pochopila, že vnúčatá, ktoré sú pokrstené v katolíckom kostole sa ničím nelíšia od tých nepokrstených, či pokrstených evanjelikov. Dokonca povedala, že ani svätožiara im nenarástla. Myslím, že je potrebná oveľa väčšia tolerancia, najmä zo strany kostolníkov. Tí ešte stále poukazujú na komunistov, ako im to zakazovali. Dnes sa naopak takmer prikazuje, vďaka kdhákom máme náboženstvo povinné aj v školách. Jasné, už počujem, že máme na výber, vysvetlite to 6-ročnému deiťaťu v dedinskej škole... Cirkev by sa mala starať viac o duchovno svojich veriacich, než sa snažiť určovať pravidlá celej spoločnosti. Veď aj pri deťoch platí, že najlepším výchovným prostriedkom je vlastný príklad. A realita ukazuje, aké príklady žijeme. Kde je teda tých 85%?
    publikované: 09.05.2007 09:15:44 | autor: zapalka (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Veriť, či neveriť?
    som katolíčka, hlásim s k tomu zaškrtnutím kolonky, verím, že je niečo medzi zemou a nebom, žijem tak, aby z môjho srdca vychádzala dobrota, ochota, priateľstvo, pochopenie a láska k iným...nechodím však do kostola, dokonca som svoje deti dala IBA pokrstiť a nechala som voľbu birmovky na nich v budúcnosti....Som vôbec hodná byť kresťankou?? S manželom sa našej"viery" držíme a máme na ňu rovnaký názor odkedy sme spolu..lež jeho mamka (donedávna kostolníčka) robila veci, ktoré aj mne a iným (veriacim, či neveriacim) brzdili rozum. Najprv ma odmietla, lebo som z "chudobnej rodiny", potom mi prejavila svoju lásku pri krste našej malej dcérky slovami , že by bola najradšej, keby som "nebola" a ona mala pre seba vnučku a syna... a záver našich bojov bola moja debata s oboma svokrovcami v nedeľu, keď nám vytíkali, že nevedieme ani seba ani deti k Bohu...Otázka padla: Boh nakázal siedmy deň svätiť a odpočívať, prečo sa potom všetky veľké omše a kázania konajú v nedeľu, v tento deň?? Prečo samotný "Boží posol" (farár) v nedeľu bezducho a bez zábran pracuje???...kedže kostol je jeho práca??...ostali sme bez odpovede a chavalabohu bez dalších "výčitiek" ohľadom našej výchovy a života. Som katolíčka, nechodím do kostola , ale je to pre mňa miesto, kde nachádzam kľud v chviľach bolesti a verím..., že ľudia sú aj bez povinného klľakania modlenie dobrými AK ONI CHCÚ BYŤ.
    publikované: 09.05.2007 09:52:26 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  7. HMMM..
    Vzdy ma pobavi, ak sa ludia snazia sudit nieco s cim nemaju skusenosti a comu nerozumeju. Mat patent na rozum a miesat sa do cudzich zalezitosti nieje zjavne iba vlastnostou tych "krestanov". To viete, vsetci sme si podobny.
    publikované: 09.05.2007 14:37:48 | autor: Tomas (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. Souhlas
    No, jako souhlasím.. Jináš se taky považuju každopádně za atejistku, páč se mi poslední dobou z jistejch důvodů veškerý náboženství od Křesťanství, přes Budhismus, veškerý mnohobožství až po Satanismus a včele se všemi sektami, prostě přímo hnusí... A mám k tomu svůj důvod.. Ono je totiž věřit v Boha a věřit v Boha.. Někod věří tak, že prostě jen věří, ael nědělá z toho vědu(a těch klidně může bejt 85%), alel jinej věří, modlí se před jídlem, chodí do kostela a tydlety rituály.. z toho se mi z prominutím dělá už trochu zle.. Jak se ty lidi upínají na něco neexistujícího atd.. Ne, já jim to neberu, jak si hodně lidí myslí, já je respektuju a do jejich stilu života jim nekecám. Jen s mi nelíbí... Já bych k tomuto mohla psát skoro slohy, no... Fakt to nemusím.. Od určitej dobu už vůbec... Dobrej článek...
    publikované: 09.05.2007 15:11:14 | autor: Souhlaska (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. Mas pravdu!
    Ja som veriaci ale niesom krestan. Cirkev už nieje to čo bývala,zarába na prenájme budov,v biznise ako sú pohreby a svatby sa točia peniaze o akých sa nikomu nesníva. Moja cesta je odlišná: Verím v niečo čo tu je a vďaka čomu sa to tu na zemi začalo. A verím tomu len vďaka nekonečnému vesmíru a nie pre nejaké hebrejské knihy. cirkev si vážim ale neakceptujem.
    publikované: 14.05.2007 15:04:37 | autor: myro (e-mail, web, autorizovaný)
  10. zaujímavé
    Prečítal som si všetky reakcie na úvahu o dnešných kresťanoch. Som kresťan, a nemyslím si, že sa kresťanstvo v dnešnom svete dá takto zjednodušene popísať ako je to v texte i reakciách. Kresťanstvo bez Krista je nemysliteľné. A väčšina reakcií je podľa vzorca - moja skúsenosť, moja mama, moja svokra, moja sestra. Kde sa stratil Kristus?
    publikované: 19.05.2007 19:26:50 | autor: mat (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. Povrchnosť
    Takéto povrchné triedenie a kritizovamie kresťanov na Slovensku sa mi zdá byť tak povrchným, ako to, z čoho tu sú tí kresťania sami obviňovaní. "Jedna babka povedala..."
    publikované: 05.02.2009 21:19:32 | autor: Lubos Rojka (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014